Utbildning i digital kommunikation

Vill du lära dig mer om digital kommunikation och marknadsföring? Destination Östersund erbjuder, inom ramen för projekt Turism 2030, medlemmar och företag en unik utbildning under fyra tisdagar med start den 23 januari. Max två deltagare per medlemskap/företag.

Bli bättre på att använda den digitala världens möjligheter i din kommunikation och marknadsföring. Du får hjälp att sätta mål, ta fram strategier, planera och följa upp din kommunikation och marknadsföring, så att du får ”pang för pengarna”! Vi lär dig att göra filmer med mobilen. Hur du kan annonsera med hjälp av Facebook och Instagram. Hur vi tillsammans i Östersund kan hjälpas åt att locka hit fler besökare med hjälp av digitala kanaler.

Dessa dagar gäller:

  • 23 januari – Få koll på din digitala kommunikation och marknadsföring
  • 30 januari – Kom igång med marknadsföring på Facebook/Instagram
  • 6 februari – Tripadvisor och Google my business samt mäta och analysera digital kommunikation med hjälp av Google Analytics
  • 13 februari – Så skapar du film och rörlig grafik med din mobilmobilen

Tider
Förmiddagspasset är kl 08.00-12.00 och eftermiddagspasset kl 13.00-17.00.

Kostnad och anmälan
Medlemmar i Destination Östersund och/eller marknadspartners i Visit Östersund:
Endast 2 000 kr exkl. moms för dessa fyra tillfällen. Cirkapris för motsvarande utbildning är 25 000 kr.
Övriga företag betalar endast 6 000 kr exkl. moms för fyra tillfällen.

Max 2 personer per medlemskap/företag, anmälan är därför bindande.
Fakturan skickas ut under januari 2018. Ingen återbetalning vid förhinder.
Sista anmälningsdag var den 12 januari 2018. 

Det finns ett begränsat antal platser, så först till kvarn gäller. Vi återkopplar till dig oavsett om du fått en plats eller hamnar på en reservlista. Om efterfrågan är stor kommer vi att titta på möjligheten att köra två utbildningar, en på förmiddagen och en på eftermiddagen samma fyra datum.

Mer information om utbildningsdagarna

Den 23 januari
Den digitala kundresan, kommunikationsplanering, content marketing strategi, plan och praktik.

Hur ser den digitala kundresan ut? Vilka stadier går man igenom som kund? Och hur kan en kommunikationsplan se ut för att möta detta? Och hur kan kommunikationsplanen dessutom utformas för att dra vinning av Visit Östersunds övergripande plan? På utbildningen kommer vi även att gå igenom branschtrender och beteenden hos konsumenterna idag och vilka konsekvenser det får för marknadskommunikationen samt börja titta på hur man kan forma sin digitala upplevelse i sociala och egna kanaler.

Utbildningen kommunikationsbyrån Krux. Utbildningen kommer att bestå av en mix av inspirationsföreläsning, konkreta råd, tips på verktyg samt diskussionsfrågor. Du behöver inte ha med dig någonting.

 

Den 30 januari
Kom igång med marknadsföring på Facebook/Instagram

Företag som jobbar smart med sociala medier bygger starka varumärken och säljer mer – till fler. Den här kursen är en introduktion till Facebook/Instagram och hur du på bästa sätt kan använda plattformen i din marknadsföring. Vi kommer bland annat gå igenom olika typer av innehåll, tips och fallgropar. Du får också lära dig hur du praktiskt går tillväga för att skapa effektiva annonser för Facebook och Instagram – och viktiga skillnader mellan olika typer av annonser.

Utbildningen genomförs av kommunikationsbyrån Mina Bästa Polare.
Förutsättningar: Innan kursen bör ditt företag ha (eller åtminstone registrerat) en Facebook-sida. Om du inte annonserat på Facebook tidigare, så behöver du också ha med dig ett betalkort för att kunna skapa ett annonskonto.

 

Den 6 februari
Tripadvisor och Google my business samt mäta och analysera din digitala kommunikation

Är det någon som läser och/eller klickar på dina Facebook-annonser? Har du koll på vilka av dina insatser som verkligen bär frukt? Under den här dagen ger vi dig våra bästa tips för att se till att du får ”pang för pengarna” – oavsett om du inte har kommit igång med din digitala kommunikation fullt ut eller känner att du har bra koll på marknadsföring och försäljning via internet. Vid utbildningstillfället fokuserar vi på din närvaro i Tripadvisor, Google Places och Google Business samt hur du mäter och följer upp besökare med hjälp av Google Analytics.

Utbildningen genomförs av Adeprimo och har ett praktiskt fokus, där vi jobbar tillsammans, byter erfarenheter och lyssnar på hur andra gör.

Förutsättningar: Ta med dig en dator för att kunna arbeta praktiskt med ditt företags digitala kommunikation.

 

Den 13 februari
Så skapar du film och rörlig grafik med din mobilmobilen

Med hjälp av din mobil kan du idag skapa den trendigaste sortens digitala innehåll; film och rörlig grafik. I den här kursen berättar vi varför film och rörlig grafik är framtiden och hur det kan hjälpa ditt företag framåt. Med teori och praktiska övningar får du lära dig att skapa och redigera film och rörlig grafik med proffsig känsla med mobilen och hur du på bästa sätt kan använda film och rörlig grafik i din marknadsföring.

Utbildningen genomförs av kommunikationsbyrån Mina Bästa Polare.
Förutsättningar: Du behöver ha en mobiltelefon med mobilkamera och möjlighet att ladda ned appar och eventuellt köpa appar. Gärna en iPhone eller en telefon med Android. 


Frågor och svar om utbildningen

Här har vi samlat de frågor som vi själva tror att du kan behöva svar på. Hittar du inte din fråga, vänligen mejla elisabeth.richardsson@visitostersund.se

Varför ska jag gå utbildningen?
Med rätt kompetens inom digital kommunikation kan du exempelvis öka företagets digitala närvaro på webben, lokalt, nationellt och även på en internationell marknad. Målsättningen är självklart också en ökad lönsamhet på årsbasis för företaget.

Vilka får delta i utbildningen?
Alla företag i Östersunds kommun kan anmäla max två deltagare per företag. OBS! Begränsat antal platser, så först till kvarn gäller.

Vad behöver jag kunna innan utbildningen?
Vi kommer att skicka ut en kunskapsenkät för att stämma av deltagarnas kunskapsnivå inom de olika områdena. Tanken är att därefter försöka anpassa utbildningarna så gott det går utifrån svaren. Utbildningarna hålls dels i seminarieform och dels som praktisk genomgång på plats; där nybörjaren får stöd att komma igång, mer erfarna får hjälp att komma vidare i sin digitala resa.

När ska jag anmäla mig?
Först till kvarn gäller! Det finns ett begränsat antal platser, anmälan är därför bindande. Vid förhinder utan att lämna återbud, utgår en avgift om 500 kr, exklusive moms, per tillfälle.
Om efterfrågan är stor kommer vi att titta på möjligheten att köra två utbildningar, en på förmiddagen och en på eftermiddagen samma fyra datum.

Måste jag gå på alla tillfällen?
Vi har satt ihop utbildningens innehåll med målsättningen att du ska få mest ”pang för pengarna!” Därför ingår samtliga tillfällen i ett paket. Kan du inte gå på något tillfälle, vänligen meddela detta via anmälan.

 Hur kan utbildningen vara så billig?
Utbildningen är en aktivitet kopplat till EU-projektet Turism 2030, som därför delfinansierar utbildningen.

Måste mitt företag ha Facebook och/eller Instagram-konton före utbildningen?
Det är bra om du registrerat konton, men om du inte har det får du hjälp under utbildningen med att skapa konton.

Vad behöver jag ha med mig?
Del 1. Ingen utrustning krävs
Del 2. Ta med dator och för att kunna jobba med Facebook-annonsering behöver du ett betalkort som kan knytas till köp av annonser.
Del 3. Ta med dig en dator
Del 4. Ta med dig mobil och möjlighet att ladda ned appar och eventuellt köpa appar. Gärna en iPhone eller en telefon med Android.

Var ska vi hålla till?
Hotell Östersund (Fd Scandic Östersund City) Kyrkgatan 70.

Om jag vill veta mer om utbildningen, vem frågar jag?
Mejla elisabeth.richardsson@visitostersund.se

Hur betalar jag för utbildningen?
Du får en faktura under januari 2018.

Vem kontaktar jag om jag blir sjuk eller får förhinder?
Mejla elisabeth.richardsson@visitostersund.se före utbildningstillfället. Om du anmäler att du fått förhinder i förväg händer ingenting, men om du missar att anmäla frånvaro utgår en avg om 500 kr.

Om utbildningen är fullbokad – finns det en reservlista?
Med begränsade antal platser är först till kvarn som gäller, men vi kommer att ta in anmälningar till en reservlista. Om efterfrågan är stor kommer vi att titta på möjligheten att köra två utbildningar, en på förmiddagen och en på eftermiddagen samma fyra datum.

Varför erbjuder Destination Östersund denna utbildning?
Tack vare projektet Turism 2030 har vi möjlighet att erbjuda våra medlemsföretag och andra företag att utvecklas inom digital kommunikation, vilket bland annat kan leda till fler besökare och ökad lönsamhet inom besöksnäringen.

Får jag dokumentation efter varje utbildningstillfälle?
Ja, dokumentation ska delas ut till deltagarna på plats och därefter mejlas ut som pdf efter respektive utbildningstillfälle.