Sjutton svenska stadskärnor går ihop för att tillsammans satsa på att utveckla servicen och bemötandet i sina städer. Idag på förmiddagen samlas verksamheter över hela landet för en gemensam utbildningssatsning.
Under pandemin inleddes en satsning på Citykompetens, en gemensam utbildningsplattform för näringsidkare i våra svenska stadskärnor. Då låg fokus på sociala medier och visual merchandise. Årets satsning fokuserar istället på kundmöten och en utbildning i service och bemötande. Syftet med utbildningen är att lyfta stadskärnorna ytterligare och skapa en ökad förståelse för hur service kan vara ett kraftfullt verktyg i konkurrens med exempelvis e-handel. De som kommer att gå utbildningen representerar besöksnäringen, handel, hotell, restaurang, café, salonger och andra som bedriver verksamhet i våra städer.
– Det är fantastiskt spännande att vi samtidigt på sjutton orter tar krafttag i att vässa kundmötet. Vi vet att det är en viktig komponent för att våra kunder och gäster ska vilja vara hos oss nu och över tid. Att få samverka i staden och dessutom dela och utvecklas över stadsgränserna är mycket spännande, säger Lisa Thörn, VD Uppsala Citysamverkan och en av städerna i arbetsgruppen.
Greppet är nytt och kombinerar en digital inspiration och utbildning med en fysisk workshop och diskussion på plats i städerna. Den digitala utbildningen kan enkelt nå ut till många människor på olika platser samtidigt medan fördelarna med att träffas live och tillsammans i sin stad dela kunskap och idéer tas tillvara. Samtliga workshopledare i respektive stad har fått träning för att skapa en röd tråd genom hela utbildningen.
Inför denna omgång av Citykompetens har uppdraget tilldelats Custitude, experter på kundmötesutveckling.
– Världen är upp och ner, det enda vi vet säkert är att inget kommer att bli som förut. För stadens besökare är det nu viktigare än någonsin att bemötas personligt och med en lokal känsla. Tillsammans skapar vi en stad som människor väljer att vara i och komma tillbaka till. Nu tar 17 städer nästa steg i utvecklingen för att tillsammans få kunder och besökare att vilja besöka våra städer. Vi på Custitude är otroligt glada att få vara en del av denna satsning, säger Lotta Eriksson, VD på Custitude AB.
Utbildningen görs i två omgångar där den första delen går av stapeln idag och del två arrangeras i april. I Östersund deltar 53 verksamheter.
– Vi vet att gott värdskap & bemötande är otroligt viktigt för våra besökare, så vi är väldigt glada att så många företagare är med och vill bli ännu bättre på att ta hand om sina kunder. Att vara en stad som är känd för just detta är ovärderligt och det finns även tydlig forskning på att det även gynnar företagens försäljning. Säger Calle Hedman, Centrumutvecklare i Östersund.
Medverkande städer
Eskilstuna, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Karlskrona, Kristianstad, Lund, Malmö, Simrishamn, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Västervik, Västerås, Örebro, Örnsköldsvik, Östersund,
Satsningen görs inom ramen för Svenska stadskärnor och är finansierad genom bidrag från Svensk Handel.
Kontaktuppgifter:
Lisa Thörn, VD Uppsala Citysamverkan och arbetsgruppen för Citykompetens, 0709-14 00 80
Lotta Eriksson, VD Custitude AB, 070 – 790 90 78
Calle Hedman, Centrumutvecklare Destination Östersund, 073 – 815 01 13