Prioriterade målgrupper
"Vår kommunikation ska rikta sig till olika livsstilssegment snarare än traditionell målgruppsbeskrivning"
PRIMÄRA MÅLGRUPPER:
Vardagssmitande livsnjutare
Vardagssmitande livsnjutare finns i alla åldersgrupper och både bland kvinnor och män. De reser gärna på weekend, både i par men också med vänner.
De gillar att ha kul och tycker att det är viktigt att kunna skämma bort sig själv lite. De går gärna på våra nöjen och evenemang, prioriterar välmående, god mat och dryck, shoppar och gillar att köpa och äta lokala produkter.
Aktiva naturälskare
Aktiva naturälskare finns i alla åldersgrupper och både bland män och kvinnor. Att ha en hälsosam livsstil är viktigt och träning är en del av deras livsstil.
De representeras både av de som vill njuta av lugnet och stillheten i vår natur, men framförallt av de som lockas av vår aktiva livsstil med cykling, kajak, skidåkning, långfärdsskridskor etc.
Aktiva familjer
Söker tid att vara tillsammans och göra/uppleva saker ihop som familj och som ”utökad” familj i form av mor-/farföräldrar, goda vänner.
De värdesätter ett stort utbud av aktiviteter där hela familjen kan delta. Dessa familjer reser oftast till oss med bil.
Nyfikna upptäckare
Nyfikna upptäckare finns i alla åldersgrupper och både bland män och kvinnor. Deras starkaste drivkrafter för en semester är att upptäcka något nytt och lära sig något nytt.
Här hittar vi främst våra långväga utländska besökare. De är intresserade av svensk kultur och livsstil, de vill uppleva våra traditioner. De vill ta del av våra natur- och kulturupplevelser.
Möten/konferenser
Vårt fokus är primärt arrangörer av nationella möten som uppgår till max 500 deltagare.
SEKUNDÄRA MÅLGRUPPER:
Pontentiella inflyttare
Vi finns med i arbetsgruppen för Östersundspulsen och representerar ett besökarperspektiv. I gruppen finns också representanter för Östersunds kommun med fokus på profilering och inflyttning. Vi jobbar tätt ihop för att, där det passar, stärka de aktiviteter och satsningar som görs från kommunens sida för att locka inflyttning.
Vi har en gemensam aktivitetsplan som också delvis samfinansieras. Genom Östersundspulsen erbjuds såväl företag som offentliga aktörer en verktygslåda med aktuella bilder, texter, filmer med mera som de kan använda i syfte att förtydliga och stärka bilden av Östersund.
Östersundare
Släkt och vän-boendet står för nära 60 % av totala antalet gästnätter, där den primära reseanledningen är att besöka sina släktingar och vänner.
Vår lokalbefolkning är oerhört viktiga i bilden av Östersund som en attraktiv plats att besöka och flytta till. De är våra bästa ambassadörer.