Våra projekt & event
Med gemensamt fokus på en trygg, aktiv och attraktiv stad
På Destination Östersund arbetar vi ständigt med projekt och event i olika former och konstellationer. En del löper under flera år, andra är snabbt genomförda happenings. Det är projekt och event som vi själva drar igång, blandat med andra uppdrag där vi får möjligheten att vara en del av tillsammans med andra företag, föreningar, organisationer och eldsjälar i vår stad med stadskärnan och platsutveckling i fokus.
Här hittar du ett urval av de senaste projekten, eventen och satsningarna vi arbetat och kontinuerligt arbetar med.
Pågående projekt

PURPLE FLAG
I Östersund startade arbetet med att göra vår stad till en Purple Flag-certifierad stad hösten 2020 med målsättningen att bli certifierade under 2023. Tillsammans med kommun, fastighetsägare och aktörer inom näringslivet arbetar vi med ett utvalt område i stadskärnan där vi på olika sätt har målet att skapa en renare, tryggare och säkrare miljö att vistas i både för besökare och verksamheter. Tillsammans vill vi skapa en social hållbarhet och kvällsekonomi som håller även efter kl 17.00.

#FÄRGSTÄNK
Ett konst- & kulturprojekt som samspelar med Purple Flag där vi vill få in mer kultur i stadskärnan. Starten för projektet blev sommaren 2021 då två stora muralmålningar fick ta plats i city – Mårtens Torg samt Zätagränd och projektet är ett samarbete med stadens fastighetsägare. Under 2022 är vår ambition att fortsätta sätta färg på Östersund med konst, musik, teater och andra kulturella inslag. Har du en idé eller tips är du välkommen att kontakta oss.

SNOW HEART ARENA
Mitt i centrum på Stortorget, byggs varje vinter en mindre snöarena upp. Med ett innehåll av bl.a. pulkabacke, längdspår och rails för skidåkare är arenan unik i sitt slag och placering och tar varje år en ny form. Snow Heart Arena är ett årligen återkommande projekt mellan Destination Östersund, Reaxcer och Östersunds Kommun. Arenan används även som invignings- och tävlingsplats för bl.a Nordiska Ungdomsspelen och Snowvolley SM 2020 & 2022.

DESTINATION: STORGATAN
Här satsar vi på en konkurrensutsatt gata. Tillsammans med handlare, krögare och andra aktörer längs gatan skapas varje sommar en gåfartsgata som fylls med aktiviteter. Parkeringsplatserna blir parklets, stadsodlingar, fotoutställning, parkour-bana och utomhus Retro-arkad mm. Tråkiga fasader och markområden ska omvandlas till konstverk och hela Storgatan blir varje år ett unikt och annorlunda inslag i stadskärnan.

CALLE HEDMAN
Centrumutvecklare

HANNA SJÖBERG
Projektkoordinator stadsutveckling
“När det händer saker i Östersund, blir staden levande och spännande.”
Årliga event & aktiviteter

GREGORIE MARKNAD
Gregoriemarknaden är årligen återkommande och en tradition med tusenårig historia. Här fyndar du alltifrån goda lokala delikatesser och pälsmössor till hantverk och hushållsprodukter. Marknaden höll först till ute på Frösön, men när Östersund grundades flyttades marknaden in till staden och arrangeras nu nere i Östersunds båthamn. Hemslöjden, som alltid har funnits, binder ihop traditionen med det gamla och nya.

VÅRKVÄLL, HALLOWEEN I CITY & TOMTENATTA
Varje vår, höst och vinter arrangerar vi shoppingkvällar. Stadskärnans butiker och restauranger håller kvällsöppet med exklusiva erbjudanden och aktiviteter för sina kunder och gäster. Samtidigt fyller vi gator och torg med aktiviteter, tävlingar och happenings för hela familjen. Ett firande av våren, en läskigt spännande kväll och ett tillfälle att få den riktigt härliga julstämningen på plats.

FRUKOSTMINGEL
Ett antal gånger varje år bjuder vi in våra Local Hero-partners, företagare och intressenter inom näringslivet och besöksnäringen till frukostmingel. Vi berättar det allra senaste från branschen, tar in föreläsare, håller workshops och berättar vad som är på gång kring event, kampanjer och projekt för oss och för Östersund som stad. Här får du en chans att träffa och mingla med andra inom samma och närliggande branscher. Vill du få en inbjudan?
Genomförda projekt, event & kampanjer

RÄDDA STORSJÖCUPEN
Pandemin har som bekant slagit hårt, så pass hårt att Storsjöcupen stod på branten till nedläggning. För andra året i rad var de tvungna att ställa in Storsjöcupen på grund av Covid-19. De behövde få in 1 550 000 kronor för att rädda Storsjöcupens framtid. Destination Östersund var med att skapa och genomföra kampanjen Rädda Storsjöcupen som nådde sitt mål i oktober 2021 tack vare bidrag och stöd från företag och privatpersoner.

FOLK & FEST
I samband med världscuppremiären i skidskytte bjöd Östersunds kommun in till färgsprakande festveckor. Skidskytte, drive-in bio, EPA-kortege, och dansbandsfest ägde rum mellan 26 nov – 11 dec. Destination Östersund fick äran att ansvara för projektet. Starten var en stor invigning på Stortorget och avslutades med Dansbandsgala. Folk & Fest är ett levande projekt som kommer att dyka upp fler gånger men i andra former.

LOCAL HERO ÖSTERSUND
När Covid-19 och restriktioner hotade alla våra butiker och krögare satte vi in trygghetsvärdar i stadskärnan och våra handelsområden. Syftet var enkelt: stötta verksamheter genom att uppmana kunder och besökare till avstånd, fortsätta handla lokalt och dela ut små handspritsflaskor. Värdarna fanns utstationerade från slutet av november och under hela julhandeln. Ett samarbete mellan Östersunds kommun och Destination Östersund.

SLOW DELIVERY & PICK UP POINT
I samband med Local Hero-värdar på stan införde vi ett sätt för Östersundarna att fortsätta handla lokalt men utan att behöva besöka butiker. Kunden beställde sin vara från butiken och gjorde klart med betalning. Våra värdar hämtade sedan upp dagens beställningar. Sedan fanns alternativen att själv hämta sin vara på utlämningsstället på Stortorget – utan att lämna sin bil. Eller få den hemlevererad av entusiastiska ungdomar med EPA-traktor.

LOCAL IS THE NEW BLACK
Från och med 2019 är vi delaktiga i kampanjen “Local Is the New Black” där vi tillsammans med över 30 andra stadskärnor vill pusha för den lokala handeln. Gemensamt jobbar vi för att få kunder till stan istället för att handla på nätet. Detta genom att visa ett gott värdskap, aktiviteter på stan och i butikerna och ge kunden en upplevelse utöver det vanliga. Denna kampanj är årligen återkommande med nya happenings och erbjudanden att ta del av.

ÅRETS STADSKÄRNA 2019
2018 satte vi på ritkigt igång med arbetet för att ta hem utmärkelsen och priset för Årets Stadskärna. Tillsammans med kommun, företagare, eldsjälar och många andra arbetade vi med projektet in i det sista till våren 2019. I maj samma år fick vi på Svenska Stadskärnors Årskonferens bekräftelse och tog hem titeln Årets Stadskärna 2019. Ett pris vi är väldigt stolta över, men arbetet tar inte slut där. Vi fortsätter att tillsammans med andra utveckla Östersund.
AKTUELLT
Östersund kan bli medarrangör till Malmö Open – idéen tas vidare på inspirationsträff om tillgänglighet
Malmö är föregångare inom området och den 1 juni besöker representanter Östersund för att dela med...
Läs mer »Branschdag om hållbarhet – stärker konkurrenskraften för besöksnäringen
För att ge företagare inom besöksnäringen i Östersunds, Bergs och Krokoms kommuner inspiration och kunskap bjuder...
Läs mer »Premiär för stadseventet Färgstänk – Kvartersfesten
Nu tar ett nytt event i stan form. På torsdag den 25 maj bjuder Destination Östersund...
Läs mer »