Våra budskap
Vad ska vi berätta?
Varumärket Östersund är de tankar som uppstår i människors medvetande när de hör talas om Östersund. De varumärken som lyckas bäst är de som är tydligast och mest konsekventa i sin kommunikation.
För att bygga ett starkt varumärke och en långsiktig profilering har Destination Östersund tillsammans med Östersunds kommun under 2018-2019 arbetat fram en varumärkesplattform och trategi, Östersundspulsen, som definierar vilka vi är, vad som gör oss unika konkurrensen med andra platser. Och vad vi ska säga.
All vår framtida varumärkeskommunikation ska ta sin utgångspunkt i Östersundspulsen. I enlighet med detta använder vi den visuella identitet som tagits fram för Östersundspulsen.
Staden i Jämtland
I Jämtland spelar Östersund rollen som det pulserande hjärtat i regionen. Östersund skiljer sig från andra städer genom att erbjuda en direkt närhet till fjällvärlden.
Mot besökare lyfter vi bland annat värden som det rika mat- och kulturlivet, muséer och konstupplevelser, vår långa tradition av handel, de många evenemangen och det barnvänliga utbudet.
Ett aktivt liv
Vår aktiva livsstil kan utvecklas till ett av våra starkaste erbjudanden till våra besökare. Genom vår direkta närhet mellan stad, oexploaterad natur och fjällvärld ges våra besökare möjlighet till en aktiv livsstil på både stadens och naturens villkor.
Vi lyfter bland annat värden som natur och friluftsliv – från adrenalinfyllda aktiviteter som cykling och skidåkning till stilla miljöer för kajak och långfärdsskridskor, men också upplevelser kopplat till välmående. En del av vår vardag är också exotiska upplevelser för många besökare, som isvägar, norrsken, möten med älgar och att röra sig fritt i skog och mark.
Människor och idéer
Det personliga mötet blir allt viktigare för våra besökare. Man vill möta det genuina och få fördjuupade upplevelser av vår kultur och vår livsstil.
Vi berättar om alltifrån historia och traditioner till möten med människor som speglar det moderna Östersund. Om vår kultur som präglas av samarbete och initiativförmåga, om eldsjälar och färgstarka initiativ.
Med hjälp av Östersundare och jämtar lyfter vi gärna det som känns lite exotiskt för en internationell besökare.
Östersund i världen
Östersund har internationell lyskraft. Något av det som gör världen nyfiken på oss och som vi gärna berättar om för att stärka bilden av Östersund är det stora, internationella evenemang som arrangeras här som till exempel världscuper, VM och Parasport och våra idrottsutöveras prestationer i världsklass.
Östersund och regionen har position i världen som Creative City of Gastronomy med fokus på gastronomi och småskaligt mathantverk. Vi är en del av Sapmi’ – samernas land.