Hållbarhet - Certifieringar - index
Hållbarhet – definierat och inspiration
- Agenda 2030, FN:s globala utvecklingsmål – www.gloabalamalen.se
- De globala utvecklingsmålen kopplade till turism – tourism4sdg.org
- 101 idéer för hållbar turism – www.101.sustainableideas.com
- Tillväxtverket: Certifiering, märkning och standarder för hållbar turism
Certifieringar, märkningar & index för kvalitet och hållbarhet
- Global Sustainability Tourism Council (GSTC):
www.gstcouncil.org - Kriterier för företag på svenska: gstcouncil.org
- Swedish Welcome – En hållbarhetsmärkning för företag inom besöksnäringen. Märkningen innebär att företaget följer en metodik kring sitt hållbarhets- och kvalitetsarbete. – Swedishwelcome.se
- EU Ecolabel – EU:s officiella miljömärke för varor och turism. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för EU Ecolabel i Sverige. – environment.ec.europa.eu
- Bra Miljöval – Svenska Naturskyddsföreningens märkning för olika varor och tjänster som sparar på naturresurserna – www.bramiljoval.se/foretag
- ISO 14001 är en internationell standard som ska hjälpa företag att införa ett miljöledningssystem. Det ställs krav på certifiering, kontinuerliga förbättringar och extern revision – Detta är ISO 14001 – Svenska institutet för standarder, SIS
- Svanen – Svanen är Nordens officiella miljömärkning för varor och tjänster. Både miljö- och klimatkrav ställs och kraven höjs kontinuerligt – www.svanen.se/att-svanenmarka/
- KRAV – Restauranger och kaféer som serverar mat tillagad av ekologiska råvaror kan KRAV-märkas. KRAV ägs av sina medlemmar, som kommer från företag och organisationer i livsmedelsbranschen. – www.krav.se
- Green Key – Green Key är en internationell miljömärkning för anläggningar inom besöks- och turistbranschen. – www:greenkey.se
- Greentime – Certifiering för evenemangsarrangörer, som innebär att evenemanget uppnår ett antal hållbarhetskrav. Certifieringen drivs av Greentime. – greentime.se/certifiering-evenemang
- Nature’s Best – En kvalitetsmärkning av ekoturismföretagares verksamheter. Certifieringen drivs av branschorganisationen Naturturismföretagen. – naturesbestsweden.com
- Svenska Möten – medlemsorganisation för mötesanläggningar, med krav på hållbarhet. – www.svenskamoten.se
- Fairtrade – Fairtrade är en internationell certifiering av råvaror som odlas i länder med utbredd fattigdom. Certifieringen innebär att varan är producerad med hänsyn till högt ställda sociala, ekonomiska och miljömässiga krav. – fairtrade.
- SUSA Eventdiplomering – En digital metod för eventdiplomering för hållbarhetsanpassat event. Den baseras på att kartlägga vilka målområden i Agenda 2030 som eventet har mest koppling till, utifrån det genomförs konkreta åtgärder för att vara med och bidra till förbättringar inom målområdet. www.susa.nu
- ISO 20121 – En standard med specifika krav på ett ledningssystem för hållbarhet vid evenemang för alla typer av evenemang eller evenemangsrelaterade aktiviteter, och vägledning ges om hur dessa krav ska efterlevas. www.sis.se