Förstudie

Nya förutsättningar för besöksnäringen till följd av företagsetableringar i Östersundsregionen

Destination Östersund har beviljats medel till en förstudie om nya förutsättningar för besöksnäringen till följd av företagsetableringar i Östersundsregionen​

Bakgrund:
Östersund är inne i en expansiv fas med stora företagsetableringar de kommande åren. Några av de nyetableringar som nämns är bl a: EcoDataCenter / Wa3rm,  Uniper​, kriminalvården och försvaret. Dessutom väntas en rad befintliga verksamheter och företag också expandera.

Staden siktar på att ha 75 000 invånare till 2040.

Tillväxten kommer medföra förändrade förutsättningar för den existerande besöksnäringen, både i negativ form genom undanträngningseffekter för boendeanläggningar och evenemang samt positiva möjligheter kring nya målgrupper såsom olika kategorier av longstay-gäster och fler nya invånare.​

Ny efterfrågan förutses på besöksnäringsrelaterade tjänster till exempel s.k. ”technical visits

Det saknas tillräcklig kunskap hos besöksnäringen för att kunna agera proaktivt. Mycket finns att lära från andra städer som redan genomgått snabb tillväxt till följd av stora företagsetableringar. Besöksnäringsföretag i Östersund med omnejd behöver spela korten rätt för att maximera affärsnyttan.​​

Målgrupper:
Målgruppen för förstudien är primärt företag och organisationer inom besöksnäring/upplevelsenäring. Detta inkluderar till exempel evenemangsarrangörer, handel, restauranger/caféer, boendeanläggningar, aktivitetsföretag, besöksanläggningar.​

Sekundär målgrupp är bl a offentlig sektor och föreningsliv.​

Det geografiska området avser Östersunds kommun och påverkade kommuner runtom (Ragunda, Bräcke, Krokom, Berg).​

Det kunskapsmaterial som tas fram ska möjliggöra proaktivt agerande för små och medelstora företag inom besöksnäringen som leder till utveckling och effektivisering av tjänster och produkter. ​

Delmål​ i projektet

  1. En genomförd omvärldsanalys kring hur andra städer har hanterat nya förutsättningar för besöksnäringen.​
  2. Ett framtaget kunskapsunderlag om de nya förutsättningarna utifrån genomförda möten och intervjuer med aktörer som företräder etableringarna, kommunens personal m.fl.​
  3. Formulerade förslag på olika lösningar avseende:​
    – Boende- och säsongsplanering ​
    – Technical visits, även för internationella grupper.​
    – Affärsmodeller och produktutveckling som företagen kan vidareutveckla för olika kategorier av longstay-gäster och nya invånare.​
  4. Genomförd kommunikation och spridning av förstudiens samtliga resultat​

Period: September 2024– mars 2025

Finansiering:

Förstudien finansieras av Region Jämtland Härjedalen och Europeiska regionala utvecklingsfonden.

 

Jessica Thylin
Projektledare

Elisabeth Richardsson
Projektmedarbetare

.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!