Press och Influencers

Att låta andra skapa bra innehåll

Att låta andra skapa ett bra innehåll om Östersund är både trovärdigt och kostnadseffektivt. Genom nyhetsbrev, pressreleaser och pressbesök når vi media både i utlandet och i Sverige.

Tillsammans med JHT´s projekt Welcome bearbetar vi media utomlands men gör även egna insatser. Fokus ligger på media i Norge, Tyskland och Storbritannien. Men ibland gör vi även insatser på andra marknader om vi bedömer det värdefullt.

De flesta journalister kommer på individuella pressbesök med skräddarsydda program.

Några exempel på press och influencerbesök under vintersäsongen 2020:

Mat fra Norge (NO) »
Norges främsta matmagasin gästade Östersund och Jämtland en sommarvecka. Artikeln publicerades i april 2020.

SJ’s Kupé »
Längdskidåkning och mat i SJ’s Kupé #11 2019

Vi bilägare »
Reseredaktören gästade Östersund en vinterweekend för Spa, god mat, kultur och prova på skidskytte.

Schweden Aktuell »
Medlemstidning för Tysk-Svenska Handelskammaren. Redaktör Peter Marx gästade Östersund och pratade förutom besöksnäring urbanisering och stadsutveckling.

Samverkan inom Welcome-projektet:

Nordic Family Blog »
Tyska familjen Jacobs gästade oss för besök bla på Frösö Park och Jamtli innan vidare färd mot fjällen. Bloggen har ca 16 000 besök/månad, de postade även i sociala medier.

Les Berlinettes & Daily Nonsense
Östersund och länet gästades av Chloe & Amandine, med egna resebloggar med fokus mot Berlin och Amsterdam.
Les Berlinettes »
Daily Nonsense »
Instagram »

HyggeLiG »
Catherine Hug från Berlin bloggar på HyggeLiG och gästade Östersund och Åre. Hon lockar dagligen ca 5 000 personer till bloggen.

Visit Sweden Danmark »
skriver om Spa & Wellness (Storhogna, Åre Holiday Club och Copperhill samt Frösö Park och Vinterbad i Östersund).

Foto: Nordic Family Blog

Visit Östersund / Destination Östersund, Elisabeth Richardsson

ELISABETH RICHARDSSON
Marknad & kommunikation