Är data något för Östersunds evenemang?

Storsjöcupen är en lika självklar del av Östersund som Storsjöodjuret och Badhusparken. I 50 år har fotbollslag från hela världen kommit till Östersund för att spela fotboll och utvecklas både som lag och individer. De senaste åren har turneringen ökat antalet deltagare, vilket är fantastiskt. Men det har kommit med utmaningar. Bland annat när det gäller logistik och då främst transport och parkering. Parkeringarna har blivit överfulla och trafiksituationen är ett uppenbart förbättringsområde där Storsjöcupen aktivt letat olika lösningar. Våren 2024 kom de i kontakt med Destination Östersunds projekt Data Data. Ett projekt som går ut på att utforska möjligheterna att lösa utmaningar med databaserade underlag som grund för förbättringsåtgärder.

Projektet Data Data

Projektet Data Data ska lära företag inom besöksnäringen att använda data och statistik som beslutsunderlag. Målet är att få företagen att gå från att enbart fatta beslut baserat på magkänsla, erfarenhet eller enstaka observationer, till att komplettera med data. Förhoppningen är att det skapar insikter som driver affärs- och produktutvecklingen framåt.

– En framgångsfaktor för projektet är att vi arbetar med verkliga case, där vi fokuserar på företagens specifika utmaningar. Vi hjälper till med den mentala omställningen och arbetsprocessen, så att de i framtiden själva kan använda data som en naturlig del av sitt beslutsfattande, säger Maja Bergstrand, projektledare Data Data.

Att forma ett datadrivet mindset

Data i all ära, men det är arbetssättet som gör skillnaden. Första delen av processen i projektet Data Data handlar om det datadrivna mindsetet. Hur ska en organisation tänka och agera när det gäller data.

Destination Östersund och Storsjöcupen inledde samarbetet med ett arbetsmöte för att utvärdera förkunskaper, möjligheter och utmaningar. Storsjöcupens medarbetare övade på att tänka datadrivet och reflektera över vad de skulle kunna göra för att skifta sitt arbetssätt till att bli mer datadrivet. En viktig insikt var att de har väldigt god koll på feedback och tankar från besökarna, men att feedbacken ofta är från några få och att det inte skapar en rättvis bild av helheten. Är det exempelvis verkligen helt omöjligt att parkera, eller är det bara ett fåtal besökare som varit väldigt högljudda i sin kritik?

Fokusera och få saker gjort

Det kom fram många bra tankar och insikter i det initiala arbetsmötet. Bland annat att det fanns för lite dataunderlag rörande vissa frågor. Men även hypoteser om vilka trafikflöden som faktiskt var de största bovarna. Och vilken eventuell effekt prissättning skulle kunna ha.

I denna typen av processer är det viktigt att avgränsa tidigt. Välja några saker att fokusera på och att få de gjorda. Istället för att försöka greppa allt på en gång och riskera att tappa alla puckar (eller ja, fotbollar hade kanske varit en bättre liknelse i detta fall).

För Storsjöcupen blev fokusområdena för 2024 års upplaga av Storsjöcupen att; mäta trafikflöden in och ut vid Sportfältet i Odensala och Furuparken, nyttjande av shuttlebuss och att skicka ut en enkät efter avslutat evenemang.

– Resultatet av datainsamlingen är otroligt värdefullt för oss. Vi fick bekräftat att den något dyrare parkeringen uppskattades, att shuttlebussarnas potential är stor och vi har bättre koll på hur det faktiska trafikflödet vid Sportfältet ser ut, säger Pär Lundin, Storsjöcupen.

Tack vare den fokuserade insamlingen av data är det databaserade utgångsläget mycket stabilare inför 2025.

Det bästa är när data och magkänsla samarbetar

Magkänsla, erfarenhet, kvalificerad gissning. Kärt barn har många namn. Men det är faktiskt en viktig del av det datadrivna mindsetet. Att ha en tanke om något och sedan kunna bekräfta eller dementera den med data som underlag.

Storsjöcupen ville testa att etablera ytterligare en parkering i närheten av Odensala sportfält, men till ett högre pris. Och samtidigt erbjuda gratis parkering längre bort med en gratis shuttle-buss. För att validera om detta var framgångsrikt eller inte valde Storsjöcupen att samla in data. Hur många använde shuttle-bussen? Hur såg trafikflödet ut vid parkeringen längre bort (Furuparken)? Vad tyckte besökarna om den extra, lite dyrare, parkeringen?

4035 personer nyttjade shuttle-bussarna
56 procent tyckte att den lite dyrare parkeringen fungerade bra. Endast 17 procent tyckte inte att den fungerade bra. Övriga svarande var neutrala i frågan.
63 procent tyckte att trafikvolymen under Storsjöcupen var acceptabel
34 procent uppgav att de inte tyckte det fanns god tillgång på laddstationer för elbilar

Bara genom att titta på dessa siffror kommer Storsjöcupen kunna testa nya relevanta lösningar 2025 för att ytterligare förbättra trafiksituationen.

Arbetet har bara börjat

Storsjöcupen och Data Datas samarbete under 2024 handlade till stor del om att börja förstå det datadrivna mindsetet, förstå hur den faktiska situationen ser ut rörande trafiken och att börja långsiktigt planera datainsamlingen. Det har även handlat om, och kommer fortsätta handla om, implementering av olika åtgärder. Mätningarna som genomförs är till för att identifiera förbättringsåtgärder som är baserade på data.

Storsjöcupen fortsätter den datadrivna utvecklingen under 2025. Arbetet kommer baseras på all insamlad data, egna observationer och den magkänsla som Storsjöcupen har baserat på deras tidigare erfarenhet och fingertoppskänsla. Vem vet, det kanske finns helt oprövade lösningar som visar sig vara väldigt effektiva. Det vet vi först hösten 2025 och vägen dit är datadriven. Det vet vi.

Tre tips för dig som vill komma igång med ett mer datadrivet arbetssätt

Att arbeta datadrivet är guld värt. Det ger er bättre beslutsunderlag och minskar mängden gissande i organisationen. Det är faktiskt inte så krångligt att komma igång. Det viktigaste är att ni börjar se data som en möjlighet i allt ni gör. “Kan detta bli bättre med hjälp av data?”, är en bra fråga att återkommande ställa sig.

Här är våra tre bästa tips för att komma igång:

1. När du ska börja arbeta datadrivet är det smart att utgå från en utmaning eller affärsmöjlighet som du har identifierat, då blir det enklare att komma igång när du vet var du ska.
2. Var noga med att avgränsa den utmaning eller affärsmöjlighet du ska arbeta med. Det är alltid bättre att börja i liten skala för att testa på arbetssättet
3. För att komma igång med ett datadrivet arbetssätt är det bra om hela organisationen är med på det. För att få en förståelse för hur ni arbetar idag är det en god idé att identifiera hur ni fattar beslut internt idag.

Artikeln är en del av Destination Östersunds projekt Bättre besöksnäring – Datadriven och hållbar utveckling.

Läs mer om delprojektet Data data här.

           

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!