PROJEKT:

Omställning för besöksnäringen i Östersund

Målet med projektet är att skapa de bästa förutsättningarna för den lokala näringen att utveckla hållbara aktiviteter och reseupplägg.

Projektets aktiviteter innefattar att arbeta med nya digitala plattformar för sampaketering och bokning, workshopserier, nya samarbetskoncept med team i Sundsvall och Trondheim, nya analysmaterial kring hållbar besöksnäring samt främjande av branschöverskridande samarbeten.

 

Förväntade långsiktiga effekter är fler affärer för de mindre företagen i området och nya kvalitativa och hållbara produkter.

Period:
Juni 2021 – oktober 2023

Projektet är avslutat. Här kan du ladda ner projektets slutrapport i kortversion.

Finansiering

Projektet finansieras av Region Jämtland Härjedalen och Europeiska regionala utvecklingsfonden (REACT EU).

.   

LINA LIF
Projektkoordinator

Joanna Gustafsson
Projektmedarbetare

Kunskapsmaterial från projektet

Verktygslåda

Projektet har sammanställt en mängd olika länkar, checklistor och guider som underlättar för hållbar företagsutveckling. Dessa finner du i Verktygslådan på destinationostersund.se.

Rapporter

Projektet har tagit fram ett antal rapporter som en del i omvärldsanalys av hur andra destinationer jobbar med hållbar besöksnäring. Klicka på rapporterna för att ladda ner dem.

Testkoncept

Nya evenemang och paketeringar har genomgått testprocesser. Klicka på respektive testkoncept för att ladda ner presentationer av utvärdering och lärdomar. 

Casefilm

När varumärkesbyrån Identity Works i Stockholm med ett 40-tal medarbetare planerade sin årliga inspirations- och teambuildingresa valde de Östersund – bland annat utifrån kriteriet att kunna göra en hållbar resa. 

Filmen visar en intervju med företaget och vilka aktiviteter de gjorde  – i Östersund, Gällö och Åre.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!